Komplexný kurz: 10 stretnutí, 1x mesačne, od septembra do júna 2024/25, od 16:30 do 18:00. V prípade, že by ste sa nemohli niektorého zo stretnutí zúčastniť, pošleme Vám z neho záznam. Témy stretnutí sú v súlade s aktuálnymi štandardmi a podpornými opatreniami: Ako si plánovať sociálno-pedagogickú činnosť? (plánovanie, koučing) Ako si zmonitorovať situáciu v škole? (depistáž) Ako viesť agendu o klientovi, resp.ako na kazuistiku žiaka? (evidencia klienta, ŠPT, diagnostika) Ako vytvoriť profylaktické a proinkluzívne prostredie? (profylaxia, spolupráca, sieťovanie multitímy) Ako poskytovať mentoring rodičom a kolegom? (vzdelávanie a konzultácie / mentoring) Ako nastaviť stratégiu prevencie? (prevencia) Ako poskytovať poradenské služby? (poradenstvo) Ako riešiť náročné výchovné situácie? (krízová intervencia) Ako využívať nové a expresívne techniky v činnosti sociálneho pedagóga? - (terapia, filetika) Ako reflektovať svoju prácu? (evalvácia, supervízia)
Poruchy a ťažkosti v čítaní v prvom a druhom vzdelávacom cykle. Dyslektické čítanky a bežné čítanky, úpravy a adaptácie textov na čítanie keď to moc nejde, tradičné metódy nápravy porúch čítania a pro-inkluzívne podporné prístupy v triede.
Cieľom webinára je predstaviť konkrétne procesy multidisciplinárnej koordinácie v realizácii podporných opatrení a pedagogických intervencií. Účastník si okrem inovatívneho nazerania na inklúziu vytvorí spolu s lektorkou konkrétnu didaktickú prípravu na vyučovaciu hodinu/celok, ktorá zohľadňuje podporné opatrenia a potreby u vybraného dieťaťa, žiaka so ŠVVP.
Kurikulárna reforma školstva, resp. zmena štátneho vzdelávacieho programu na Slovensku prináša zásadné zmeny vo vzťahu učiteľ-žiak-rodič. Mení sa nimi dynamika vzťahov medzi týmito kľúčovými aktérmi vzdelávacieho procesu. Našou snahou je lepšie porozumenie rodičov a učiteľov týmto zmenám a ich spoločného vplyvu na vzdelávanie detí. Zameriame sa na konkrétne stratégie a nástroje, ktoré môžu pomôcť vytvárať a udržiavať efektívnu a produktívnu spoluprácu a partnerstvo, ktoré podporuje rozvoj a úspech žiakov.
Cieľom webináru je identifikovanie súčasných bariér inkluzívneho vzdelávania pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, vrátane detí z rómskych marginalizovaných komunít a identifikovať zdroje týchto bariér. Zároveň sa budeme snažiť nájsť možné spôsoby na odstránenie ich príčin. Povieme si o edukácii žiakov zo SZP, ich spôsobe života s cieľom ich pochopiť a na základe toho vytvoriť podmienky pre úspešný výchovno - vzdelávací proces. Budeme diskutovať o riešeniach zefektívnenia našej práce.
Na webinári si povieme o tom, aké sú znaky a prejavy šikanovania a ktoré signály nás môžu na šikanu upozorniť. Ako postupovať pri získavaní informácií od účastníkov, svedkov, alebo rodičov. Aká je prvá pomoc pri výskytu šikany a čo nerobiť. Čo je to kyberšikana, znaky a rozdiely. Ďalej si doplníme poznatky o tom, čo je to skupinová dynamika a ako súvisí so šikanou. Prečo je práca s triednym kolektívom nevyhnutná súčasť nápravy a prevencia najúčinnejší nástroj.
Na webinári si podrobnejšie predstavíme najčastejšie psychické poruchy u detí a dospievajúcich – úzkostné poruchy, depresívnu poruchu, sebapoškodzovanie, suicidálne správanie a poruchy príjmu potravy. Vysvetlíme si, prečo je puberta a dospievanie významnýmspúšťačom rozvoja psychických porúch. Každú symptomatiku si rozoberieme na konkrétnych kazuistických prípadoch. Mojim zámerom je poskytnúť základnú orientáciu v problematike, základné odporúčania pre prax a ako postupovať v prípade detekcie uvedených ťažkostí.
Myšlienková mapa je vizuálny nástroj. Uľahčuje zapamätanie. Usporiada myšlienky. Podporuje kreatívne a zábavné vyučovanie. Podporuje focus žiakov. Podporuje kritické myslenie a uľahčuje pochopenie náročných tém. Je to proces integrácie priestoru a logiky pri spájaní slov, obrazov, čísel, farieb ktorý stanovuje štruktúru a zvyšuje rýchlosť a kvalitu porozumenia a zapamätania si získanej informácie. Myšlienkové mapy pomáhajú kreatívne a jasne myslieť, rozhodovať sa a hľadať riešenia problémov, usporiadať a lepšie si pamätať informácie. Inými slovami, sú nápomocné vo všetkých dôležitých zručnostiach súčasnosti. Okrem toho dokážu pomôcť v efektívnom zdieľaní myšlienok medzi ľuďmi a práve táto vlastnosť ich robí žiadanými aj vo vyučovacom procese.
Na webinári sa naučíme rozpoznávať a identifikovať záťažové situácie, dotkneme sa základných bodov ako v krízovej situácii so žiakmi postupovať, čo robiť a čo nerobiť, aby sme neuškodili. Dozvieme sa základné zručnosti psychosociálnej podpory v školskom prostredí, naučíme sa jednoduché techniky, ako upokojiť seba aj okolie, aby sme zdravo podporili proces dobrého zvládania krízovej situácie. Seminár bude vedený prakticky aj teoreticky. V prípade, že by ste sa nemohli vzdelávania zúčastniť, pošleme Vám z neho záznam.
V tomto bloku vás prevediem novými teoretickými základmi porúch a ťažkostí v základnej školskej zručnosti. Znie to hrozne, ale je to zaujímavé: Simple view of reading, Garden Variety of Poor Readers, Pseudodyslexia a Dyslexia. Prediktory porúch učenia v ranom veku a vstup do školy, model ťažkosti v čítaní s porozumením.
Umelá inteligencia (AI) zohráva kľúčovú úlohu v transformácii vzdelávania. Vďaka AI môžeme poskytovať personalizované vzdelávanie šité na mieru pre každého žiaka. Tieto inteligentné systémy dokážu analyzovať a porozumieť potrebám a schopnostiam jednotlivcov, čo umožňuje efektívnejšie a zaujímavejšie vyučovanie. Učitelia majú tak nástroj na podporu pokroku žiakov a vytváranie individualizovaných učebných plánov. S výrazným zlepšením výkonu a angažovanosti žiakov má umelá inteligencia potenciál revolučne ovplyvniť budúcnosť vzdelávania.
Cieľom webináru je identifikovanie súčasných bariér inkluzívneho vzdelávania pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, vrátane detí z rómskych marginalizovaných komunít a identifikovať zdroje týchto bariér. Zároveň sa budeme snažiť nájsť možné spôsoby na odstránenie ich príčin. Povieme si o edukácii žiakov zo SZP, ich spôsobe života s cieľom ich pochopiť a na základe toho vytvoriť podmienky pre úspešný výchovno - vzdelávací proces. Budeme diskutovať o riešeniach zefektívnenia našej práce.
Obdobie puberty a dospievania si často spájame s mnohými presvedčeniami: Deti sa vplyvom hormónov „zbláznia“, sú nezodpovedné, lenivé, nesústredené. Majú sklony k závislostiam, riskantnému správaniu, častejšie porušujú pravidlá. Kvôli sociálnym sieťam sú ovplyvniteľné a ľahko sa nechajú zneužiť. Na webinári si povieme o najčastejších ťažkostiach tohto veku: úzkostné apanické prejavy, poruchy príjmu potravy, sebapoškodzovanie, depresie, genderovu dysfóriu, hľadanie sexuálnej identity, závislosti...
Na webinári sa naučíme rozpoznávať a identifikovať záťažové situácie, dotkneme sa základných bodov ako v krízovej situácii so žiakmi postupovať, čo robiť a čo nerobiť, aby sme neuškodili. Dozvieme sa základné zručnosti psychosociálnej podpory v školskom prostredí, naučíme sa jednoduché techniky, ako upokojiť seba aj okolie, aby sme zdravo podporili proces dobrého zvládania krízovej situácie. Seminár bude vedený prakticky aj teoreticky.
Radi by sme s Vami zdieľali osobnú prežitú skúsenosť - ako na vzdelávanie žiaka s PAS - z unikátneho pohľadu troch osôb: asistentky/mamy žiaka, učiteľky a mamy spolužiaka. Náš proces prekonávania obáv, kreovania, hľadania a nachádzania ako sa dá, keď sa chce… Skúsenosť je to jedinečná, no naplnená praktickými a prenosnými tipmi, ktorými by sme chceli povzbudiť každého (rodiča, učiteľa, asistenta, či riaditeľa) ako sa dá pristúpiť k diferencovanému učeniu.
Poruchy a ťažkosti v čítaní v prvom a druhom vzdelávacom cykle. Dyslektické čítanky a bežné čítanky, úpravy a adaptácie textov na čítanie keď to moc nejde, tradičné metódy nápravy porúch čítania a pro-inkluzívne podporné prístupy v triede.
Povieme si ako sa prejavujú poruchy učenia pri dyslexii, dysgrafii, dysortografii, poruche pozornosti, dyspraxii, dysmúzii a dyspinxii, ADHD - najprv teoreticky a potom príkladmi, z učiteľskej praxe lektorky. Budeme sa venovať témam komunikácie so žiakom s dys, jeho rodičmi, vhodným reakciám učiteľa na vypäté situácie, stratégiám učenia žiakov s dys, well - beingu dyskára, čo všetko môže byť problémom v rámci prostredia triedy, ako spolupracovať v rámci školského podporného tímu, triedneho učiteľa, učiteľského zboru a rodičov.